Öt elemből állunk, ezek a következők: föld, víz, tűz, levegő, és éter. Ehhez az öt elemhez ötféle megnyilvánulás tartozik: kapzsiság (lobh), bujaság (kam), düh (krodh), ragaszkodás (moh), és a negatív ego (ahangkar). Ha sárból vagy, hogyan szabadulhatsz meg a sártól? Ha földből vagy hogyan szabadulhatsz meg a földtől? Senki nem tud megszabadulni az öt elemtől, melyekből áll. Mindössze annyit tehet, hogy közvetíti ezek kivetítéseit. Ha elmész egy tanárhoz és ő azt mondja neked: “Szabadulj meg tőlük.” Ezt már tudod, akkor minek mondja? Lehetetlen, mert a ragaszkodás a földi természet, és a düh a tűzi természet. Hogyan tudnál megszabadulni ezektől? Nem tudsz, mert az öt tattva kivetülései ezek. De pozitívan tudod ezeket közvetíteni, pozitív irányba tudod ezeket terelni.
Kapzsiság (lobh) Föld – Pritvi tattva szokások – a JÁMÁKKAL szemben állva
Ahelyett, hogy tárgyak birtoklásában vagy kapzsi, légy kapzsi az igazság terjesztésében mindenki számára: hogy nagyszerű képességeket birtokolj, és hogy nagy szent, vagy tanár légy. A múládhára-csakra a fizikai testben a gáton (az anus és a nemi szervek közötti részen) található. Közvetlenül a herével van összeköttetésben, és azokhoz az érzőidegekhez kapcsolódik, amelyek a herét táplálják. A nő testében a méhnyakon helyezkedik el. A korai jógairatok a föld elemével kapcsolták össze - legfontosabb ismertetőjegye a szag, ezért fizikailag a szaglás érzékéhez kapcsolódik, illetve az orrhoz.
Bujaság (kam) Víz – Apasz tattva – érzelmi impulzus - a NIJÁMÁK által irányítva
Ahelyett, hogy abban vagy kéjsóvár, hogy új testeket használsz ki, férfiként a nőben nem a kihasználás tárgyát kell látnod, hanem az anyát vagy a húg tiszteltre méltó képét. A férfi megtarthatja méltóságát, tiszteletre méltó lehet, amellett, hogy a kihasználást szolgálattal váltja fel. A szvádhisthána az ízleléssel kapcsolódik össze, és így ennek a csakrának a „megismerő szerve" a nyelv. „Tevékeny szervei" a nemi szervek és a vese. Szorosan kapcsolódik a prosztata idegközpontjához.
Düh (krod) tűz – Agni tattva– energia és tettrekészség – ÁSZANA által ápolva
A közvetlen düh másokra irányítása helyett, légy dühös saját negativitásodra. A manipúra-csakra tattvája a tűz, az az elem, amely szorosan kötődik a saktihoz és a kundaliní felébresztéséhez. A pszichikus testben „az emésztés tüzének" a központja. Ez a tűz hamvasztja el az ételt (széklet), és vonja ki belőle az életfontosságú energiát. A manipúrát napcsakrának is szokták nevezni, és kapcsolatban áll a hasi idegközponttal (solar plexus).
Ragaszkodás (moh) Levegő – Vayu tattva – érzékenység és érzelmek – PRÁNAJÁMA által irányítva
Ahelyett, hogy a földi birtokaidhoz ragaszkodsz, ragaszkodj a teljes univerzumhoz! Ragaszkodj az egészséges, boldog és szent (“healthy, happy, holy”) élethez: és ahhoz, hogy nem akarsz embereket szenvedni látni. Az anáhata-csakrát az asztrális testnek azon a részén szokták elhelyezni, amely a szívnek felel meg. így szoros kapcsolatban áll a fizikai testben a szívvel és szív idegközpontjával - gyakran emlegetik szívcsakraként. De míg a szív a fizikai testben kis teret foglal el, az anáhata-csakra asztrális tere kiterjedt és forma nélküli. Rendszerint sötét, de ha aktiválódik, ragyogóan világos lesz. Úgy tartják, hogy itt lakozik a tisztaság.
Negatív egó vagy büszkeség (ahangkar) Éter – Akasha tattva – a kreatív belső tér – a PRATYAHAR, DHARANA, DHIANA ÉS SZAMADHI által irányítva
Ahelyett, hogy egomán vagy, azonosulj a Végtelennel. Légy büszke és hálás, amiért Isten embernek teremtett. Az ötödik csakrától felfelé helyezkedik el.